De juiste voeding voor een mooie huid

De juiste voeding voor een mooie huid - vindjehuidtherapeut.nl

Voeding kan een groot verschil maken voor ons grootste orgaan de huid, en de gezondheid daarvan. Allerlei huidproblemen, zoals uitslag, roodheid, rosacea, acné, uitslag, eczeem, een vette of droge huid en vroegtijdige huidveroudering kunnen een teken zijn dat het lichaam belangrijke voedingsstoffen mist. In deze blog vertel ik je graag meer over voeding en hoe dit van invloed is op onze huid en huidveroudering.  Omdat ik niet alles kwijt kan in één blog, ga ik er binnenkort verder op door.

Waar wordt onze huid blij van?

Van vitamine C! Dit is een belangrijke antioxidant die vrije radicalen tegengaat, die de afbraak van collageen en elastine veroorzaken. Vitamine C is belangrijk voor de collageenvorming en draagt bij aan een een goede huidbarrière. Daarnaast beschermt het ons voor uv-schade. Wat één van de grootste boosdoeners is van huidveroudering.

> Vitamine C vind je onder andere in; citrusvruchten, appels, kiwi’s, sojabonen, perziken en koolsoorten.

Vitamine A of retinol is onder andere belangrijk voor onze celgroei, voor de bouw van collageenvezels, haar en nagels. Het lichaam maakt ook zelf vitamine A aan uit carotenoïden. Carotenoïden zijn, naast chlorofyl en flavonoïden, de belangrijkste lipofiele kleurstoffen van de natuur. Ze zijn verantwoordelijk voor de rode, oranje en gele kleur van fruit en groenten.

> Vitamine A vind je met name in de lever, in dierlijke producten, zoals vlees en vleeswaren, zuivelproducten, vis en eidooier. Maar ook in pompoen, gele paprika, wortel, broccoli, avocado, abrikozen, mango’s en meloen.

Vitamine B complex bestaat uit acht verschillende vitaminen. Ze dragen bij aan een snelle huidgenezing, vernieuwing van huidcellen en reguleren de energiestofwisseling hiervan. Twee belangrijke vitamines B voor de huid zijn:

  • Vitamine B3 (niacinamide) is een belangrijk antioxidant die onder andere ontstekingsremmend werkt, roodheid vermindert en de barrièrefunctie van de huid verbetert.
  • Vitamine B5 (panthotheenzuur) voorkomt uitdroging en houdt vocht vast in de huid.

> Vitamine B kan in bijna alle voedingsmiddelen worden gevonden, de bekendste bronnen zijn; zuivelproducten, vis, eierdooier, gevogelte en slachtafvallen. Voor vegetariërs en veganisten zijn granen, noten, fruit en groenten goede bronnen van vitamine B.

Beta-caroteen is een antioxidant en geeft een karakteristieke kleur aan fruit, oranje en gele groenten. Het kan tekenen van huidveroudering verminderen en ingezet worden ter bescherming van zonschade.

> Beta-caroteen komt voor in goede bladgroente, koolsoorten, wortelen, mango’s, microalgen en mandarijnen.

Lycopeen is een caretoïne waarvan is bewezen dat het huidverouderingsproces kan vertragen.

> Lycopeen zit in watermeloen en tomaten.

Luteïne is een gele kleurstof en bevat antioxiderende, ontstekingsremmende eigenschappen, beschermt tegen uv-straling en verbetert de elasticiteit van de huid.

> Luteïne komt vooral voor in groene groenten.

Essentiele vetzuren zijn
zijn vetzuren die het menselijk lichaam zelf niet kan aanmaken. Welke dan ook via de voeding worden verkregen. (Essentiele) vetzuren zijn noodzakelijk voor een normaal functioneren van ons lichaam en vervullen een belangrijke functie als energiebron (brandstof) en als voorloper van heel wat stoffen die instaan voor het goed functioneren van cellen en weefsels.
Essentiële vetzuren en vitamine E zijn vaak samen in voeding aanwezig en beschermen de huidcellen tegen oxidatieve stress en voorkomen ontstekingen bij een beschadigd immuunsysteem. Ze versterken de barrièrefunctie van de huid en hydrateren de huid.

> Je vindt ze in vis, avocado, noten, zaden en hun olie.

Ben je op zoek naar een huidtherapeut die jouw huid kundig behandelt en je ook adviseert in een gezonde leefstijl om mooi oud te worden? Klik dan hier voor een huidtherapeut bij jou in de buurt!

Nog geen reacties

Schrijf een reactie

Je e-mail zal niet openbaar zichtbaar gemaakt worden.