Voeding & de huid: do's and don'ts

De eeuwige discussie over welke voeding nou goed of juist slecht is voor de huid is nu al jaren aan de gang. Wel of geen melkproducten, energiedrank, vlees, aardappelen, chocolade en andere suikers... De lijst is oneindig en het internet wordt overspoeld met artikelen en blogs waarin wordt verteld wat je wel óf juist niet moet eten. Een grote verwarring, aangezien sommige van deze informatiebronnen elkaar juist tegenspreken. Het is dan ook goed om eens verschillende (wetenschappelijk bewezen) onderzoeken onder de loep te nemen en deze te vergelijken. In deze blogpost neem ik je mee in de wereld van voeding in relatie tot de huid.

Maar eerst, laten we eens kijken wat er op dit moment op het internet te vinden is. Gezondheidsplatforms, fitness- en voedingsdeskundigen, vrouwentijdschriften en huidverzorgingsmerken schrijven regelmatig over topics die gerelateerd zijn aan de impact van voeding op de huid. Als we deze informatie eens vergelijken dan kunnen we de volgende lijst opstellen aan top 5 ''juiste'' en ''beter om te vermijden'' voedingsmiddelen:


Goed voor de huid

  1. Worteltjes

  2. Spruitjes

  3. Zonnebloemolie

  4. Eieren

  5. Zalm

Slecht voor de huid

  1. Zuivelproducten

  2. Chocolade en andere suikers

  3. Frisdranken

  4. Friet en andere gefrituurde voedingsmiddelen

  5. Chips

Deze 10 voedingsmiddelen nemen we verder in ons onderzoek. Want zijn deze etenswaren wel wetenschappelijk bewezen goed of slecht voor je huid?


Voedingsmiddelen ''do's''

1. Worteltjes

Uit een wetenschappelijk artikel uit 2012 van Schagen, Zampeli, Makrantonaki, en Zouboulis blijkt dat de wortel een voorbeeld is van een groentesoort met het β-caroteen (bètacaroteen). Het bètacaroteen is het meest prominente lid van de groep carotenoïden (vitamine A-derivaten), natuurlijke kleurstoffen die in het menselijke dieet te vinden zijn. Het bèta-caroteen geeft de karakteristieke kleur aan oranje en gele groenten en fruit. Een derivaat betekent in de chemie een stof die afgeleid is van een andere stof. Dit houdt in dat het bètacaroteen in het lichaam wordt omgezet in vitamine A en zorgt voor een goede weerstand, gezonde botten, tanden en huid (!) en daarnaast belangrijk voor het gezichtsvermogen en de groei. De bètacarotenen in wortelen hebben dus een wetenschappelijk bewezen effectieve werking voor de huid.


2. Spruitjes

Spruitjes wordt door velen, met name door kinderen, nog gezien als ''vies''. Echter toont een studie uit 2008 van Hoelzl et al. aan dat de consumptie van spruiten leidt tot een remming van sulfotransferase en tot bescherming tegen PHIP (ontwikkelingsachterstand in combinatie met een verhoogde kans op het krijgen van overgewicht) en oxidatieve DNA-schade. In die zin hebben spruitjes wel degelijk een positief effect uit het menselijk lichaam. Er zijn echter geen wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat het consumeren van spruitjes zorgt voor een mooie huid.


3. Zonnebloemolie

Uit een onderzoek dat afgelopen jaar uit is gebracht door Lin, Zhong, en Santiago blijkt dat zonnebloemzaadolie een ontstekingsremmend en herstellend effect heeft voor de huidbarrière wanneer deze lokaal aangebracht wordt. Daarnaast heeft het een mogelijk effect op de wondgenezing en ter preventie van huidkanker. Zonnebloemolie bestaat voornamelijk uit oleïne en linolzuur. Doordat zonnebloemolie een relatief hogere linolzuur concentratie bevat ten opzichte van olijfolie, is zonnebloemolie een zeer geschikt ingrediënt in huidproducten vanwege de positieve voordelen van linolzuur. Als het gaat om de orale toedieningen van zonnebloemolie, dan lijken er geen wetenschappelijk bewezen onderzoeken te zijn die het positieve effect op de huid van mensen bevestigen. Uit een onderzoek uit 2015 van Mohebbipour, Sadeghi-Bazargani, en Mansouri waarbij de consumering van zonnebloempitten op acne vulgaris werd onderzocht, bleek dat de inname hiervan acne vulgaris zelfs lijkt te verergeren.


4. Eieren

Een belangrijk voedingscomponent van eieren is fosvitine, welke een specifieke aminozuursamenstelling heeft. Deze specifieke structuur werkt fosvitine als een belangrijke melanogenese-remmer om overmatige melanine synthese in de melanocyten van de dierlijke en menselijke huid te beheersen. Dat houdt in dat fosvitine het potentieel heeft om als natuurlijke biologische stof de worden gebruikt als hyperpigmentatie remmer voor de menselijke huid. (Miranda et al., 2015) Daarnaast kan door consumering van eigeel, kleinere hoeveelheden vitamine D2 en D3 opgenomen worden (Schagen et al., 2012).


5. Zalm

Astaxanthine wordt aangetroffen in zalm. Deze stof is een carotenoïde, die net zoals bij de wortelen, de gele, oranje of rode kleurstof. Astaxanthine wordt gebiosynthetiseerd door microalgen of fytoplankton, die worden geconsumeerd door zoöplankton of schaaldieren. Op hun beurt worden deze ingenomen door vissen die vervolgens astaxanthine opbouwen in de voedselketen. Verschillende onderzoeken tonen aan dat astaxanthine een UV-beschermende werking heeft en suggereren dat effecten van UV-straling, zoals verzakking van de huid of rimpels, kunnen worden voorkomen of op zijn minst worden geminimaliseerd door topische of orale toediening van astaxanthine.


Daarnaast bevat zalm essentiële vetzuren (afgeleid van linoleenzuur, linolzuur en oliezuur) die niet geproduceerd kunnen worden in het menselijk lichaam, maar moeten worden geconsumeerd door onze dagelijkse inname via de voeding. Uit een eerder onderzoek uit 2008 naar het relatie tussen inname van voedingsstoffen en huidveroudering bleek dat hogere innames van linolzuur waren geassocieerd met een lagere kans op seniele droogte en huidatrofie. (Schagen et al., 2012)


Voedingsmiddelen ''don'ts''

1. Zuivelproducten

Een recentelijke meta-analyse uit 2018 heeft 14 onderzoeken (gepubliceerd in de periode 2005-2017) naar de relatie tussen zuivelinname en de ontwikkeling van acne onderzocht. Hieruit kwam naar boven dat de inname van zuivelproducten, zoals melk, yoghurt en kaas, geassocieerd werd met een hogere kans op acne. Er zijn echter een aantal discussiepunten over deze meta-analyse waardoor de betrouwbaarheid afneemt. Zo varieerde de prevalentie van acne tussen 7-89%. Daarnaast verschilden de studies in leeftijden, geslacht, de grootte van de onderzoeksgroep en bovendien varieert de inname van melk wereldwijd. Tot slot kan het gebrek aan een door een arts geverifieerde diagnose van acne leiden tot een misclassificatie. Hieruit kan geconcludeerd worden dat verder onderzoek nodig is om te kunnen herleiden of zuivelproducten een negatief effect heeft op de huid. (Juhl et al., 2018)


2. Chocolade

Een bekende stof die terug te vinden is in cholade is polyfenolen. Polyfenolen hebben, vanwege hun antioxiderende eigenschappen, het afgelopen decennium de aandacht getrokken van de anti-verouderende onderzoeksgemeenschap. Andere voedingsmiddelen waar veel polyfenolen in voorkomen zijn groenten, granen en peulvruchten. Diverse onderzoeken naar verschillende polyfenolen, zoals groene thee, suggereerden dat polyfenolen, in combinatie met zonnebrandbescherming, het vermogen hebben om de huid te beschermen tegen de schadelijke effecten van UV-straling, inclusief het risico op huidkanker. Dit onderzoek is echter uitgevoerd in diermodellen. (Schagen et al., 2012) Uit een ander onderzoek naar het effect van de consumering van chocolade op de huid gevoeligheid voor UV-straling bleek dat er geen statistisch significant beschermend effect aangetoond kon worden (Mogollon et al., 2014).


3. Frisdranken

Uit een onderzoek van Huang et al. uit 2018 naar het verband van dagelijkse inname van frisdrank en matige tot ernstige acne bij Chinese adolescenten blijkt dat dagelijkse consumptie van frisdrank de risico op matige tot ernstige acne bij adolescenten aanzienlijk verhoogt. Vooral wanneer de suikerinname van elk type frisdrank meer dan 100 gram per dag bedraagt. Ondanks vele artsen er dermatologen die op het internet spreken over de ernstige gevolgen van de suikerinname door consumptie van frisdrank, zijn er geen verdere wetenschappelijke artikelen te vinden over de effecten hiervan de op de conditie van de huid. Wel is het bekend dat door inname van suiker de tekenen van veroudering kunnen versnellen, omdat deze de verknoping van collageenvezels bevordert.


4. Friet en andere gefrituurde voedingsmiddelen

Net zoals chocolade, bevatten aardappelen polyfenolen. Echter kan het gehalte van het polyfenolische gehalte gemakkelijk worden beïnvloed of ernstig worden verminderd door methoden van maaltijdbereiding. Zo verliezen uien en tomaten tussen de 75% en 80% van hun oorspronkelijke inhoud wanneer ze 15 minuten worden gekookt en 30% wanneer ze worden gebakken. Bij frites of gevriesdroogde aardappelpuree waren door bereiding geen overblijvende fenolzuren te vinden. (Schagen et al., 2012) Daarnaast is het aangetoond dat het grillen, frituren en braden van voedingsmiddelen leidt tot een hogere de AGE's (geavanceerde glycatie-eindproducten). Door ophoping van deze AGE's kunnen structurele veranderingen in de huid optreden, resulterend in verhoogde stijfheid en verminderde elasticiteit. Er zijn diverse specerijen die de productie van AGE's kunnen remmen. (Katta & Desai, 2014)


5. Chips

Er zijn geen online wetenschappelijk artikelen beschikbaar die het effect van de consumptie van chips in relatie tot het effect op de huid beschrijven. Hierdoor is het onmogelijk om een uitspraak te doen of de inname van chips ''goed'' of ''slecht'' is.


Conclusie

Wat kunnen we hier nou uit concluderen? Eigenlijk niet zo gek veel. Dat je direct een perzikhuidje krijgt als je zalm, eieren en wortels gaat eten? Nee, die kans is zeker klein. Maar het is wel belangrijk dat je gevarieerd blijft eten. Veel onderzoeken geven dan ook aan dat wanneer je niet goed voor jezelf zorgt je huid die kenmerken zal gaan vertonen. Dus ook als je op dit moment gek bent op melk en elke dag chocola eet dan hoeft dat nog niks te betekenen. Zelf drink ik iedere dag wel melk en bij mij heeft dit geen enkel invloed op de puistjes die ik zo nu en dan wel eens heb. Mocht je nou wel het gevoel hebben dat voeding een rol speelt bij jouw huidconditie, ga hier dan over in gesprek! De huidtherapeut is de ideale persoon om jou hierbij te helpen. Vind je dit nou nog spannend, ga dan zelf eens op onderzoek uit. Maar onthoud wel: niet alles dat op het internet staat is waar!

Sources

  • Schagen, S. K., Zampeli, V. A., Makrantonaki, E., & Zouboulis, C. C. (2012, 1 juli). Discovering the link between nutrition and skin aging. Geraadpleegd op 4 april 2019, van https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3583891/

  • Hoelzl, C., Glatt, H., Meinl, W., Sontag, G., Haidlinger, G., Kundi, M., . . . Knasmüller, S. (2008, maart). Consumption of Brussels sprouts protects peripheral human lymphocytes against 2-amino-1-methyl-6-phenylimidazo[4,5-b]pyridine (PhIP) and oxidative ... - PubMed - NCBI. Geraadpleegd op 4 april 2019, van https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18293303

  • Lin, T., Zhong, L., & Santiago, J. L. (2018, 1 januari). Anti-Inflammatory and Skin Barrier Repair Effects of Topical Application of Some Plant Oils. Geraadpleegd op 4 april 2019, van https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5796020/

  • Mohebbipour, A., Sadeghi-Bazargani, H., & Mansouri, M. (2015, 1 september). Sunflower Seed and Acne Vulgaris. Geraadpleegd op 4 april 2019, van https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4601245/

  • Miranda, J. M., Anton, X., Redondo-Valbuena, C., Roca-Saavedra, P., Rodriguez, J. A., Lamas, A., . . . Cepeda, A. (2015, 1 januari). Egg and Egg-Derived Foods: Effects on Human Health and Use as Functional Foods. Geraadpleegd op 4 april 2019, van https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4303863/

  • Juhl, C. R., Bergholdt, H. K. E., Miller, I. M., Jemec, G. B. E., Kanters, J. K., & Ellervik, C. (2018, 1 augustus). Dairy Intake and Acne Vulgaris: A Systematic Review and Meta-Analysis of 78,529 Children, Adolescents, and Young Adults. Geraadpleegd op 4 april 2019, van https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6115795/

  • Mogollon, J. A., Boivin, C., Lemieux, S., Blanchet, C., Claveau, J., & Dodin, S. (2014, juni). Chocolate flavanols and skin photoprotection: a parallel, double-blind, randomized clinical trial. - PubMed - NCBI. Geraadpleegd op 4 april 2019, van https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24970388

  • Huang, X., Zhang, J., Zhoa, S., Xiao, Y., Huang, Y., Jing, D., . . . Shen, M. (2019, januari). Daily Intake of Soft Drinks and Moderate-to-Severe Acne Vulgaris in Chinese Adolescents. - PubMed - NCBI. Geraadpleegd op 4 april 2019, van https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30274928

  • Katta, R., & Desai, S. P. (2014, 1 juli). Diet and Dermatology: The Role of Dietary Intervention in Skin Disease. Geraadpleegd op 4 april 2019, van https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4106357/



33 keer bekeken

CONTACT

VOORWAARDEN

© Copyright 2019-2020 - Vind je Huidtherapeut

SOCIAL MEDIA

Praat mee

@vindjehuidtherapeut

#vindjehuidtherapeut

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Instagram