Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor Huidnieuws!

CONTACT

VOORWAARDEN

© Copyright 2019-2020 - Vind je Huidtherapeut

SOCIAL MEDIA

Praat mee

@vindjehuidtherapeut

#vindjehuidtherapeut

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Instagram

Zo bescherm je je huid tegen de zon


De echte lentedagen beginnen nu toch wel weer te komen, de temperaturen gaan omhoog en ook de zon laat steeds vaker van zich zien. Wellicht heb je al gemerkt de afgelopen dagen dat zonnebrand producenten en huidtherapeutische praktijken hierover spreken op Social Media. Ook was het de afgelopen week de Zonnetjesweek, een initiatief van het Huidfonds met als doel een huidkankervrije generatie te zien opgroeien. Des te meer reden om eens in te zoomen op hoe je je huid nou precies beschermt tegen de gevolgen (huidbeschadiging, maar ook huidveroudering) van de zon.

Want UV-straling van de zon is nou eenmaal de nummer één oorzaak van zowel huidkanker als huidveroudering. Hoe dan? Verbranding van de huid veroorzaakt een permanente schade aan je huidcellen. Die schade heeft als gevolg een vroegtijdige veroudering en een verhoging van de kans op huidkanker. Dit proces kan grotendeels voorkomen worden door het gebruik van de juiste zonbescherming. Waarom niet volledig? Omdat er nog een tal van andere oorzaken en factoren zijn die kunnen bijdrage aan het ontstaan van huidkanker en huidveroudering. Zo kan huidkanker ook erfelijk/familiair voorkomen en is roken een andere grote oorzaak van huidveroudering. Daarnaast is er geen enkel zonnebrandproduct dat voor 100% beschermt tegen UV-straling (meer hierover lees je straks). Door het beschermen van de huid tegen UV-straling van de zon kan echter de grootste oorzakelijke factor beperkt worden.


Huidbescherming

Het woord ''huidbescherming'' is vrij breed. De meesten zullen direct denken aan een zonnebrandcrème met een bepaalde SPF (Sun Protection Factor). Maar daarnaast zijn er meerdere manieren waarop je de huid kan beschermen. Bijvoorbeeld door het dragen van beschermende kleding, zoals een pet of t-shirt, waardoor de huid afgeschermd wordt van de zon. Daarnaast is hydratatie van de huid belangrijk. Uiteraard door voldoende water te drinken, maar ook door het aanbrengen van een verzorgende crème of aftersun. Deze middelen geven de huid rust. Tot slot is het raadzaam om cosmetica (zoals lippenstift en foundation) te verwijderen voordat je gaat zonnen omdat deze onder invloed van UV-straling vervelende huidreacties kunnen opleveren. Hoe dat precies zit met foundation waar een SPF in verwerkt zit, lees je hieronder.


Wanneer welke factor?

Het enorme aanbod aan zonbeschermingsproducten is soms best verwarrend. Daarom hebben we voor jou de belangrijkste punten even op een rijtje gezet:

  • Gebruik een zonnebrandproduct met die zowel beschermt tegen UV-A als UV-B. Een SPF beschermt enkel tegen UBV-straling.

  • Bij veel merken wordt de vermelde SPF pas bereikt als je een flink dikke laag smeert.

  • Een SPF-30 (96,7% bescherming) biedt niet een twee keer zo grote bescherming tegen UVB-straling als een SPF-15 (93% bescherming).

  • Een SPF-50 biedt bescherming tegen 98% van de UVB-straling.

  • Een SPF hoger dan 50 biedt vrijwel geen betere bescherming, waardoor deze geen meerwaarde heeft.

  • Er is dus geen enkel zonnebrandproduct die je voor 100% beschermt tegen UVB-straling!

Welke SPF je kiest is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder hoe snel je verbrand, hoe lang je in de zon zit en wat je huidtype is. Een SPF is daarom dus ook persoonsgebonden. Kinderen zijn kwetsbaarder voor UV-straling, ongeachte het huidtype! Daarom wordt voor baby's een factor 50 aangeraden en voor kinder tot 16 jaar een factor 30-50. Aan de hand van het huidtype kan de volgende indeling gemaakt worden. Weet je niet welk huidtype je hebt? Check hier even de blogpost over huidtypen!


Huidtype 1: verbrandingstijd 5-10 min, geadviseerde SPF is 30 of hoger.

Huidtype 2: verbrandingstijd 10-20 min, geadviseerde SPF is  15-20.

Huidtype 3: verbrandingstijd 20-30 min, geadviseerde SPF is  10-15.

Huidtype 4 t/m 6: verbrandingstijd > 30 min, geadviseerde SPF is  5-10


Wanneer welke product?

De productkeuze is afhankelijk van je eigen persoonlijke voorkeuren. Zo heb je tegenwoordig lotions, cremes, sprays, etc. Indien je een gevoelige huid hebt in het raadzaam om een zonnebrandproduct te gebruiken waar geen toegevoegde parfums inzitten, hier kan de huid van gaan irriteren. Een foundation met een SPF is een optie, echter bevatten deze vaak lagere factors zoals 10 of 15. Bij huidtype 1 en 2 zouden deze dus al geen optimale bescherming meer bieden en als je bedenkt dat je je iedere twee uur in dient te smeren een factor (mits je die volle twee uur in de zon bent geweest), dan is ook dit met een foundation niet heel handig. Al om al is het een opsomming van persoonlijke voorkeuren, tijdsduur in de zon en huidtype.


Nog een paar extra tips

  1. Na een lange periode zonder zon is het raadzaam om de huid geleidelijk aan de zon te laten wennen. Direct een hele dag lang zonnen wordt daarom sterk afgeraden indien je een langere periode niet in de zon hebt gezeten.

  2. UV-straling gaat door bewolking heen en in niet afhankelijk van de temperatuur. Ook op een bewolkte dag is zonbescherming daarom belangrijk.

  3. Je doet je huid goed om eens een dag rust te nemen en uit te zon te blijven. Dit is vooral aan te raden indien je verbrand bent.

  4. Ook bij een zongebruinde huid is het belangrijk om de huid te blijven beschermen. Een bruine huid beschermt namelijk niet volledig tegen de negatieve effecten op lange termijn.

  5. Bij een hogere zonkracht (bv. tussen 11:00 en 14:00, op hogere plaatsen en bij een heldere lucht) zal elk huidtype sneller verbranden en dus ook de duur van de bescherming van een zonnebrandcrème afnemen.

  6. En tot slot geldt voor elke SPF dat je om de 2 uur opnieuw in moet smeren. Ook indien je gezwommen, gezweet of gedoucht hebt.


Sources

17 keer bekeken