Vrije radicalen te lijf met antioxidanten

Vrije radicalen te lijf met antioxidanten - vindjehuidtherapeut.nl

Zoals veel mensen waarschijnlijk wel weten, bevatten bepaalde voedingsmiddelen antioxidanten. Wist je dat deze ook goed zijn voor onze huid, je dit als voedingssupplement kunt nemen maar ook kunt smeren? In deze blog ga ik in op het smeren van antioxidanten.

Antioxidanten

Antioxidanten zijn bepaalde vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen.  Ze zijn belangrijk voor onze gezondheid, want ze zorgen ervoor dat vrije radicalen geen schade aanrichten in ons lichaam. Ze beschermen het lichaam hier dan ook als het ware tegen.

Een jonge gezonde huid bevat van nature voldoende antioxidanten om de vrije radicalen tegen te gaan. Maar bij het ouder worden, vermindert deze verdediging en kan het aantal vrije radicalen sterk toenemen. Dit zien we vooral gebeuren bij blootstelling aan de zon en andere schadelijke omgevingsfactoren. Het aanvullen van je voorraad, zowel met suppletie als huidverzorging is dan ook een verstandige keuze.

Vrije radicalen

Ons lichaam krijgt de meeste energie via onze voeding; door koolhydraten, eiwitten en vetten. De lichaamscellen kunnen met behulp van zuurstof, koolhydraten en vetten verbranden. Hierbij komen vrije radicalen vrij, welke zich kunnen binden aan ongezonde cellen of ziekteverwekkers, om ze daarna op te ruimen. Daarnaast kunnen ze schade veroorzaken aan cellen en weefsels. Deze schade noemen we oxidatieve stress en ontstaat wanneer er te veel vrije radicalen aanwezig zijn of wanneer deze stoffen zich op ongewenste plekken in het lichaam bevinden. Deze vrije radicalen zijn o.a. verantwoordelijk voor huidveroudering. Het veroorzaakt DNA-schade, tast de bindweefselvezels aan, maakt onze huid minder elastisch en zorgt voor verschijning van lijnen, rimpels en pigmentvlekken.

Vrije radicalen kunnen ontstaan door:

  • Omgevingsfactoren; zoals uv-straling, luchtverontreiniging etc.
  • Slechte voeding; onvoldoende voedingsstoffen, vette, gefrituurde voeding, pesticiden, medicijnresten.
  • Genotmiddelen; alcohol en nicotine.
  • Chemicaliën; zoals in drinkwater en uitlaatgassen.
  • Medicijnen; zoals cortisonen, antibiotica en chemotherapeutica.

Cosmeceuticals

Om deze vrij radicalen extra te lijf te gaan, oxidatieve stress te verminderen en huidveroudering te vertragen, werken huidtherapeuten met cosmeceuticals. Dit zijn cosmetische producten die zich onderscheiden van cosmetica, dankzij biologisch actieve ingrediënten. Ze zitten als het ware tussen cosmetica en farmaceutica – oftewel geneesmiddelen – in.

De huidtherapeut gebruikt de optimale concentraties van actieve ingrediënten om je huid de huid in combinatie met de behandelingen in de praktijk doeltreffend te verbeteren. Hierbij zijn de ingrediëntencombinatie, de manier van afgeven in de huid en de formule van essentieel belang. Daarmee onderscheidt een cosmeceutical zich van andere huidverzorging.
Antioxidanten zijn veelgebruikte ingrediënten, welke in staat zijn huidveroudering te vertragen.

Voor een goede werking is het echter wel belangrijk dat je product aan enkele voorwaarden voldoet:

  • Antioxidanten kunnen niet goed tegen zuurstof en licht. Om de werkzaamheid in een product te waarborgen, is een lucht- en lichtdichte verpakking belangrijk.
  • De concentratie is van belang, wanneer een antioxidant in het bovenste gedeelte van de ingrediëntenlijst genoemd wordt, is de concentratie zeer waarschijnlijk hoog genoeg.
  • Antioxidanten zijn het meest effectief wanneer ze met elkaar gecombineerd worden. Een goede combinatie is vitamine C en E. Deze combinatie beschermt zelfs twee keer zo goed tegen uv-schade als alleen vitamine C.

De meest gebruikte antioxidanten zijn:

Vitamine A – retinol
Vitamine A wordt o.a. door huidtherapeuten ingezet om de tekenen van huidveroudering te verminderen. Het stimuleert de celgroei en collageenvezels. Ook beschermt vitamine A tegen UV-schade en verminderd het pigmentvlekken.

Vitamine B3 – niacinamide
Vitamine B3, ofwel niacinamide draagt bij aan een gezond zenuwstelsel. Daarnaast reguleert het de hydratatie van de huid, werkt het ontstekingsremmend en geeft het verbetering van de huidbarrière. Dit ingrediënt heeft een oplichtende werken en wordt dan ook veel ingezet om pigmentvlekken te verminderen. Niacinamine onderdrukt namelijk de overdracht van melanine (pigmentstof die afgegeven wordt door de pigmentcellen) naar de levende huidcellen.

Vitamine B5 – pantotheenzuur
Vitamine B5 of pantotheenzuur reguleert de energiestofwisseling van de huidcellen, waardoor huidcellen kunnen vernieuwen. Het draagt bij aan een snelle huidgenezing. Ook helpt het goed bij jeuk, uitslag en irritatie. Vitamine B5 voorkomt uitdroging en houdt vocht vast.

Vitamine C – ascorbinezuur
Vitamine C is het meest bekend en vermindert tekenen van huidveroudering, zoals lijntjes en pigmentvlekken. Het stimuleert de aanmaak van collageen, draagt bij aan een goede huidbarrière en zorgt ervoor dat de huid beter gehydrateerd blijft. Ook beschermt vitamine C voor UV-schade. Daarnaast kan vitamine C de productie van melanine onderdrukken en werkt het ontstekingsremmend in de huid.

Vitamine E
Vitamine E is versterkt de huidbarrièrefunctie en beschermt de huidcellen tegen oxidatieve stress. Het maakt de barrièrefunctie van onze huid sterker en beschermt de huid tegen de zon. Vitamine E is pas echt effectief samen met vitamine C en zorgt er voor dat alle andere werkstoffen beter in de huid opgenomen worden.

Resveratrol
Resveratrol behoort tot de polyfenolen familie van antioxidanten. Meestal wordt het geassocieerd met chocolade, rode wijn en druiven, maar polyfenolen zijn ook te vinden in een grote verscheidenheid aan natuurlijke ingrediënten, met name rauwe groenten, fruit, kruiden en specerijen. Het is vooral opvallend door de eigenschap om de effecten van uv-gerelateerde stress te bestrijden. Het verminder pigmentvlekken en acne. Daarnaast bevat het antimicrobiële eigenschappen.

Ferulinezuur
Ferulinezuur is een hydroxykaneelzuur, het is een krachtige antioxidant plant. Ferulinezuur wordt gevonden in de zaden van sinaasappels, appels, bruine rijst, pinda, ananas en rijstzemelen. Het vermindert net zoals vitamine C en E, de tekenen van zichtbare huidveroudering, zoals; fijne lijntjes, rimpels en oneffen teint (pigmentvlekken).

Ben je geïnteresseerd geraakt in het gebruik van antioxidanten voor jouw huid? Een huidtherapeut informeert en adviseert je graag over passende huidverzorging.

Nog geen reacties

Schrijf een reactie

Je e-mail zal niet openbaar zichtbaar gemaakt worden.